Kompensation för extrautgifter
I enlighet med EU-förordning 261/2004, Artikel 9, ger en försenad eller inställd flygavgång dig rätt till kompensation för de ytterligare kostnader du haft i samband med ett försenat flyg eller en inställt flight.
Förseningen avgör din kompensation
Din kompensation beror både på hur lång förseningen och din resa var. Redan efter två timmars försening måste flygbolaget erbjuda dig två telefonsamtal eller möjlighet till att skicka e-post. Dessutom har du rätt till ytterligare ersättning om du drabbas av följande förseningar:
- Flight med två timmars försening för flygningar på upp till 1 500 km
- Flight med tre timmars försening på flygningar längre än 1 500 km inom EU, och mellan 1 500 och 3 500 km utanför EU
- Flight med fyra timmars försening eller mer än 3 500 km utanför EU
Dessa extra kostnader ger rätt till kompensation
Om du råkar ut för en av ovanstående situationer måste flygbolaget erbjuda dig måltider och förfriskningar medan du väntar.
Om förseningen medför att du måste övernatta ska flygbolaget betala för din inkvartering och transportera dig till och från hotellet. Om ditt flyg har mer än fem timmars försening har du rätt till fullständig eller delvis återbetalning av flygbiljetten.
Kom ihåg att spara dina kvitton!
Även om flygbolaget inte skulle erbjuda dig ovanstående har du fortfarande rätt till kompensation för dina extrakostnader, så länge som extrautgifterna ligger på rimliga nivåer (femstjärniga hotell, alkohol, cigaretter och dyra måltider täcks vanligtvis inte). Kom ihåg att spara alla dina kvitton.
Om du drabbats av extra utgifter på grund av ett försenat flyg, eller om du blivit tvungen att köpa en ny flygbiljett är Flygförsening.se glada att kunna hjälpa dig att bli kompenserad för detta. Allt du behöver göra är att ladda upp dina kvitton tillsammans med dina resedokument.
Fyll i din anmälan