Villkor och regler

Villkor och regler i för Flygforsening.se's assistans gällande indrivning av ersättning för oregelbunden flygtrafik

Följande villkor och regler beskriver villkoren gällande samarbetet mellan personen i fråga (Klienten) och Flygforsening.se (Flygförsening). Klienten accepterar våra regler och villkor vid att anmäla sitt ärende hos www.flygforsening.se.

Generella upplysningar

Flygforsening.se
/SYNCON INTERNATIONAL ApS
Postia 1049 
214 13 Malmö 
Sverige

E-post: kontakt@flygforsening.se
Telefon: +46 8124 100 88

VAT: DK-32561950

  1. 1. Flygförsenings tjänster

    1. a) Bedömning av genomförande gällande Klientens krav för kompensation
    2. b) Beräkning av ersättningens storlek
    3. c) Framförande av krav till flygbolaget
    4. d) Genomförande av kravet i fallet via rättslig väg
    5. e) Förhandla fram en lösning med flygbolaget
    6. f) Driva in, samt utbetala ersättningsbelopp
    7. g) Regelbundet informera Klienten om status i ärendet
  2. 2. Klientens skyldigheter

    Klienten förbinder sig till följande:

    1. a) Att på eget initiativ och utan dröjsmål ge Flygförsening all relevant information om ärendet, både vid anmälan av ärendet, samt under hela förloppet. Till exempel om flygbolaget väljer att utbetala kompensationen direkt till Klienten.
    2. b) Att svara sanningsenligt på alla frågor från Flygförsening och utan onödigt dröjsmål
    3. c) Avstå att kontakta eller att föra direkt dialog med flygbolaget, och i de fall då Klienten blir kontaktad, att hänvisa till Flygförsening
    4. d) Om relevant, att assistera med ansökande gällande täckning av rättegångskostnader genom Klientens rättsskyddsförsäkring eller uppnå gratis juridisk process
  3. 3. Flygförsenings rättigheter

    Flygförsening förbehåller sig rätten att när som helst under förloppet:

    1. a) Att inhämta information om ärendet från olika externa källor, samt att vidarebefordra Klientens kontaktinformation och data om flygresan till flygbolaget och de tredje parter som är beskrivna i Flygförsenings Dataskyddspolicy.
    2. b) Att ta hjälp av alla rättsliga åtgärder som kan bidra att få ersättning
    3. c) När som helst, att upphöra med all vidare saksbehandling, till exempel på grund ny information om fallet som enligt Flygförsenings uppfattning ändrar sannolikheten för betalning, om lagen har ändrats, om bolagets förmåga att betala har försämras eller om ärendet har blivit föråldrat etc.
    4. d) Flygförsening kan på Klientens vägnar med bindande verkan träffa förlikning, ackordöverenskommelser, samt andra överenskommelser för att säkra Klienten kompensation. Om ett flygbolag till exempel går i konkurs, förväntas gå i konkurs, har betalningsanmärkningar eller kända ekonomiska problem. Dessa avtal kommer betyda att Klientens huvudsakliga krav blir ersatt av det faktiska beloppet som Flygförsening gör ett avtal om med flygbolaget. Flygförsenings krav på omkostnader jmf.pkt. 5 kommer att bli beräknat på det faktiska beloppet som blir utbetalat från flygbolaget.
    5. e) Flygförsenings associerade företag och samarbetspartners har rätt till att kontakta Klienten via telefon, brev och elektroniska medier, med hänsyn till marknadsföring av produkter och tjänster, samt i förbindelse med erbjudanden, nyhetsbrev, events och tävlingar. Klienten kan när som helst frånsäga sig att bli kontaktad vid kontakt via mail på kontakt@flygforsening.se
  4. 4. Klientens rättigheter

    Klienten ska i huvudsak överlåta indrivning av ersättningen mot flygbolaget till Flygförsening. Klienten har dock alltid följande möjligheter:

    1. a) Rätt till att när som helst under processen, utan förvarning, avsluta samarbetet med Flygförsening, genom skriftligt meddela, och därmed betala kostnader enligt paragraf 5g.
    2. b) Rätt att bli tillfrågad innan Flygförsening ingår en förlikning. Klienten kan välja ett annat alternativ än vad Flygförsening rekommenderar mot betalning av kostnaderna till Flygförsening.
    3. c) Om Klienten på egen hand träffar förlikning med flygbolaget utan Flygförsenings medverkan eller medvetande, kommer Klienten att vara förpliktad till att betala omkostnaderna för ärendet, jmf. Pkt. 5 a), samt de omkostnader som uppkommit vid behandlingen i domstol, till Flygförsening jmf. Pkt. 5 d) och g).
  5. 5. Kostnader

    1. a) Omkostnaderna för ärendet blir totalt 25% + moms av Klienten totala ersättning. Omkostnader beräknas dock inte på Klientens återbetalning av flygbiljetter, hotellövernattningar och liknande utlägg, som är inkluderade i kravet till flygbolaget.
    2. b) Utbetalningar och ränta beräknas inte, i det tillfälle då Flygförsening väljer att ge upp ersättningsansökan.
    3. c) Dessutom kan det, i samband med ersättningskravet tillkomma vissa ytterligare kostnader, till exempel advokatkostnader, domstolsavgifter, och liknande. Sådana kostnader lägger Flygförsening ut för och blir återbetalat av andra parten om man vinner ärendet. Vid förlust står Flygförsening för dessa kostnader.
    4. d) Sakskostnaden borträknas från det utbetalda ersättningsbeloppet, och krävs ej före ersättningen har utbetalats
    5. e) Omkostnader gällande eventuella bankavgifter och andra överföringsavgifter betalas av Klienten.
    6. f) I särskilda fall har Flygförsening rätt att fakturera kostnader direkt från Klienten. Det kan hända i följande fall:
      1. Om ersättning betalats ut direkt till Klienten
      2. Om Klienten önskar säga upp avtalet om indrivning av fordran genom Flygförsening, har Flygförsening rätt att fakturera de kostnader som beräknats i enlighet med paragraf 5g).
      3. Om Klienten önskar att ingå eller vägra förlikning som avviker från Flygförsenings rekommendationer, kan Flygförsening fakturera kostnader beräknade i enlighet med punkt 5g).
      4. Om Klienten avsiktligt har undanhållit information om fallet, eller medvetet uppgivit falska uppgifter till Flygförsening, eller om Klienten efter Flygförsenings skriftliga begäran fortsätter att inte ifylla skyldigheterna som anges i avsnitt 2), är Flygförsening berättigade att säga upp avtalet med Klienten med omedelbart verkan och fakturera kostnaden enl. punkt 5g).
    7. g) Om det förekommer särskilda omständigheter som beskrivs i avsnitt 5f) har Flygförsening rätt att fakturera sakskostnader från Klienten som motsvarar 25% + moms av den förväntade ersättningssumman samt dokumenterade kostnader såsom rättsavgifter tillagt kostnader för juridisk assistans efter statliga beräkningar för detta.
    8. h) Vid tillfälle av att ett krav på ersättning av Klientens omkostnader sker utanför ett redan existerande ärende på kompensation beräknar Flygförsening 25%+moms av beloppet som betalas ut av flygbolaget.
  6. 6. Uppsägning och tillbakadragning

    1. Dessa villkor gäller från att Klienten har upprättat sitt ärende på www.flygforsening.se och tills ärendet avslutas av en av parterna. Efter att ärendet är upprättat har Klienten 14 dagars ångerrätt när ärendet kan stängas utan några omkostnader för Klienten. För att utnyttja ångerrätten kan kunden använda sig av ångerrättsformuläret nedan.


      Mall för ångerblankett

      Om du vill ångra ditt avtal, fyll i denna blankett och skicka tillbaka den till oss.

      Till:
      Flygforsening.se
      Postia 1049
      214 13 Malmö
      Sverige
      E-post: kontakt@flygforsening.se


      Jag meddelar härmed att jag frånträder mitt köpeavtal avseende följande tjänster: Beställdes den:

      Konsumentens namn:

      Konsumentens adress:

      Datum:



      Konsumentens namnteckning
      (endast vid meddelande i pappersform)

  7. 7. Sekretess

    1. Alla Klientens upplysningar blir behandlade konfidentiellt, efter gällande laggivning i EU, och under persondataförordningen.
  8. 8. Skiljedom

    1. Varje tvist om förståelsen av ovannämnda villkor kan av bägge parter överklagas i svensk domstol och skall avgöras efter svensk lag, samt internationella lagar som gäller för nuvarande avtalsförhållanden.
Denna webbsida använder cookies
För att anpassa och förbättra din erfarenhet av vår webbplats, service och annonser använder vi cookies. Cookies lagras under en period på upp till 12 månader efter ditt besök och kan raderas i din webbläsare.
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används för att identifiera dig som en unik användare när du anger data på webbplatsen. De kan inte avmarkeras och lagras i högst 1 timme. Dessa cookies kommer från: flygforsening.se.
Prestations - och funktionalitetscookies
För att komma ihåg användarinställningar, spåra och förbättra prestanda av element på webbplatsen och för att skydda dina data mot obehörig åtkomst använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, google.com, bing.com, .facebook.com, .trustpilot.com.
Statistikcookies
För att mäta antalet användare, interaktioner, besökets längd på webbplatsen etc. använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, .google.com.
Marknadsföringscookies
För att tillhandahålla relevant annonsering använder vi cookies för att samordna våra annonser mellan enheter, webbplatser och webbläsare. Dessa cookies kommer från: .google.com, .googleadservices.com, .doubleclick.net, .bing.com, .bat.bing.com, .facebook.com.