Coronavirus: Dina rättigheter vid inställt flyg
2 april 2020
På grund av coronaviruset avråder regeringen alla onödiga resor runt om i världen under påskhelgen. Detta har lett till att många flyg är inställda. Om du är en av de som påverkas av detta kan du läsa om dina rättigheter här.
Om du är hemma när flyget ställs in
Om din flygning ställs in innan du startar din resa, har du rätt till återbetalning av din flygbiljett, eller att ombokas till en ny avgång.
Vissa flygbolag erbjuder sina passagerare ett presentkort eller en kupong som kompensation. Du kan välja att acceptera detta, men kom ihåg att se till att tidsfristen för presentkortet inte är för kort för att du ska kunna använda det. Om du istället vill få din biljett återbetald, har du också rätt till det.
Om flygbolaget inte ställer in din avgång, trots utrikesdepartementets rekommendationer, har du oftast tyvärr inte rätten att få ersättning om du väljer att inte resa. Detta kan dock bero på om det är en paketresa eller en enkelbiljett du har köpt, och du bör därför kontrollera villkoren i avtalet.
Observera att om resan inte bokas som en paketresa, är flygbolaget inte ansvarigt för kostnaderna för boende, biluthyrning eller liknande.
Om du är utomlands och hemresan ställs in
Enligt utrikesdepartementet är det fortfarande många svenskar som bor utomlands och som inte kan återvända hem på grund av inställda flyg. Om du är strandad utomlands eftersom ditt returflyg har ställts in måste du följa utrikesdepartementets råd. Du bör också kontakta ditt flygbolag för att ta reda på dina alternativ för att återvända hem.
Du har som utgångspunkt rätt till återbetalning av din flygbiljett eller att få en ombokning så snabbt som möjligt. Om flygbolaget inte kan erbjuda dig en ombokning kan du själv hitta en lösning för att ta dig hem. Kom ihåg att kontakta flygbolaget innan du hittar en alternativ lösning. Om du tvingats köpa nya biljetter måste flygbolaget ersätta dom med prisskillnaden mellan din ursprungliga biljett och priset för din alternativa hemtransport.
Om du har haft extra utgifter för t.ex. hotellboende / boende, mat och dryck och transport till ditt boende, du har också rätt till återbetalning av dessa.
Vad gäller angående utgifter för hotell, hyrbil mm?
Förbeställda utgifter för t.ex. boende på hotell eller biluthyrning täcks tyvärr inte, så länge de inte ingår i en paketresa där andra regler gäller. Om du endast köpt flygbiljetter är flygbolaget inte ansvarigt för dina utgifter. Läs mer om dina rättigheter när du köper en paketresa på arrangörens hemsida.
Har du bokat en resa efter den 14 april?
Om du ska resa efter den 14 april finns det tyvärr inget annat att göra just nu än att vänta på nya direktiv från UD. Vi rekommenderar att du väntar med att ställa in din resa, och istället väntar på besked från ditt flygbolag, eftersom du annars förlorar rätten till återbetalning. Du bör därför hålla ett öga på din researrangörs hemsida för information angående deras hantering av situationen.
Vi hjälper dig att få din flygbiljett återbetalad
På Flygforsening.se är vi redo att hjälpa passagerare som drabbats av coronakrisen att få pengarna tillbaka för förlorade utgifter. För att göra ett krav hos oss måste dina totala utgifter vara minst 750 SEK. Våra ärendekostnader är som vanligt 25% + moms av din ersättning, och om ärende tas till domstol kostar detta inget extra. Observera att när du skickar in kvitton etc. måste priset synas tydligt.
Om du har avbokat din flygning hjälper vi dig gärna med att kräva återbetalning. Skapa ditt ärende genom vårt onlineformulär så kommer våra handläggare som är experter på passagerarrättigheter att utvärdera om vi kan hjälpa dig. Om du inte får ersättning är det helt gratis.
Läs mer
Coronavirus: Dina rättigheter vid inställt flyg
Inställt flyg på grund av coronavirus?