img

Är ditt flyg inställt p.g.a. coronavirus? Vi hjälper dig att få pengarna tillbaka

 

Den 15 juli 2020

 

Även om coronavirus betecknas som force majeure, betyder det inte att flygbolagen eller resebyråerna är fria från ansvar vid inställda flygavgångar. Det har Europakommissionen slagit fast då de säger att passagerare har rätt att få pengarna återbetalda för flygbiljetten om flyget ställts in till följd av coronakrisen. Likväl har det visat sig vara en utmaning för många passagerare att få pengarna tillbaka för flygbiljetter med inställda flygavgångar.

På Flygforsening.se upplever vi att många har hamnat i kläm och vi erbjuder därför hjälp att hantera kravet mot flygbolagen och resebyråerna, som kan vara svåra att arbeta med. Läs vidare här om du vill få koll på dina rättigheter, där vi samlat några av de vanligaste frågorna gällande återbetalningsrättigheter under coronakrisen.

 

Jag har köpt en resa men jag vill inte nyttja den. Har jag rätt till återbetalning?

Om Utrikesdepartementet avråder från resor till ett område och du själv har köpt flygbiljetter så har du inte rätt att få pengarna tillbaka. Man har nämligen som utgångspunkt ingen avbokningsrätt på flygbiljetter. Det du kan göra, innan du avbokar resan, är istället att kontakta flygbolaget och höra om du kan boka om din resa till en annan destination eller flytta den till ett senare datum.

Om du helt enkelt inte vill resa kan du avvakta ett eventuellt meddelande om resans status från flygbolaget innan du själv avbokar den.

Din rätt till återbetalning kan dock bero på om det är en paketresa eller en enkel biljett du köpt, och därför bör du alltid kontrollera avtalsvillkoren för din resa. Har du köpt en paketresa är du skyddad av Paketreselagen. 

 

Har jag rätt till återbetalning om jag accepterat en voucher?

Om ditt flyg blir inställt har du rätt att antingen få biljettpriset återbetalt eller få din resa ombokad till ett senare tillfälle. Många flygbolag erbjuder för närvarande en voucher som återbetalning istället för att betala tillbaka pengarna. Om du accepterar en voucher så frånsäger du dig samtidigt rätten att få din resa ombokad eller att få pengarna tillbaka. Kom ihåg att du alltid har rätt att få pengarna tillbaka om du vill det.

 

Vad gäller om jag köpt en paket- eller charterresa?

Som utgångspunkt är en resa en paketresa om det ingår minst två tjänster i beställningen och båda tjänster är köpta samt betalda hos samma researrangör. Det kan exempelvis innebära att resan innehåller transport och övernattning eller en aktivitet.

Om du har köpt en paketresa är du täckt av Paketreselagen. Den säger att du har rätt till återbetalning om din resa blivit inställd. Du ska därför kontakta säljaren av resan, som oftast är en resebyrå. Om du inte lyckas få återbetalning via dem, och du anser att du är berättigad att få pengarna tillbaka, så hjälper vi gärna dig att driva ditt ärende.

 

Vad ska jag göra om jag inte får pengarna tillbaka?

Det är tyvärr långt ifrån alltid som flygbolagen eller resebyråerna lever upp till reglerna om rätten till återbetalning. Det gäller särskilt under denna tid då de är ytterligare ekonomiskt pressade, vilket kan leda till väldigt långa svarstider. Det sätter många konsumenter i en situation där de blir ignorerade eller i vissa fall vilseledda av flygbolagen.

På Flygförsening.se står vi redo att hjälpa de passagerare som har hamnat i kläm på grund av COVID-19, med att få pengarna tillbaka för sina förlorade flygbiljetter och eventuella extrautgifter. Vi tar oss an både flygresor och paketresor. För att registrera ditt ärende ska dina totala utgifter motsvara minst 750 kr. Vår avgift är som alltid 25 % + moms av din ersättning, och behöver saken tas upp i rätten så kostar det inget extra. Var uppmärksam på att priser tydligt måste framgå på de kvitton du skickar in för extrautgifter.

Registrera ditt ärende så kommer vårt duktiga team med experter inom passagerarrättigheter att bedöma om vi kan hjälpa dig. Får du ingen ersättning är det helt gratis.