Är du på rätt väg?

13 februari 2020

 

Under de senaste åren har flera flygbolag flugit till fel destinationer då problem uppstått. De flesta är nog överens om att detta är rätt olyckligt för passagerarna ombord! Här är ett par exempel:

 

London - Düsseldorf, via Edinburgh!

I mars förra året blev passagerarna på ett British Airways-flyg till Düsseldorf något förvånade då piloten vid landning hälsade passagerarna välkomna till Edinburgh! Flygpapprena hade till synes blivit förväxlade före avgång. Efter en snabb omröstning med handuppräckning stod det klart att man skulle fortsätta till Düsseldorf, vilket piloten gjorde efter en kort paus. De berörda passagerarna fick därmed en något längre resa än planerat. Resan blev inte heller särskilt behaglig då det inte fanns tid att rengöra stoppade toaletter eller få ombord ny mat och dryck. British Airways hade svårt att förklara orsaken till felet, men trots detta skedde samma fel dagen därpå!

 

De kom i alla fall till rätt land...

Det var inte riktigt lika allvarligt för passagerarna på ett SAS-flyg till Florens. Då flyget skulle lyfta från Köpenhamn fanns Florens inte som destination i systemet. Då ingen ruttbeskrivning eller landningstillåtelse fanns, var piloterna tvungna att tänka snabbt och ange en annan flygplats att landa på. Passagerarna fick därför nöja sig med en resa till Bologna, ca. 100 km från Florens. Därifrån fick de busstransport till Florens, där en flock ytterst förvirrade passagerare ankom något försenade.

 

Passagerare hamnade på fel kontinent

Det amerikanska flygbolaget United Airlines kan inte heller se sig som felfria. För ett par år sedan skulle en fransk kvinna flyga från New York till Paris, men av misstag steg hon ombord på fel flyg. Istället för städernas stad hamnade hon i San Francisco, hela 4000 km i fel riktning!

Kvinnan pratade inte engelska och missade därför att flyget till Paris hade flyttats till en annan gate i sista stund. Då hon dök upp vid den ursprungliga gaten och det upptäcktes att en annan person satt på hennes sittplats, skyndade sig flygpersonalen att ge henne en ny plats – utan att först kolla om hon var på rätt flyg. Vid ankomsten i San Francisco såg United Airlines till att hon kom med på första bästa flyg till Paris – tillsammans med en stor ursäkt. Vad som skulle ha varit en lugn flygning på åtta timmar blev till en 28-timmars förvirrande och påfrestande resa för fransyskan.

Det här är extrema exempel på hur fel det kan gå – och som tur är hör det inte till vanligheterna att passagerare utsätts för sådant. Men kanske bör du ändå vara extra uppmärksam nästa gång du ska ut och flyga?

Källa: BBC, TV2 och Ekstra Bladet

 

 

Andra nyheter

5 tips för klimatvänligare resor

Gör som Jens Henrik och få din kompensation snabbt

Gräshoppssvärm tvingar flyg till nödlandning

Corona-virus: Har ditt flyg blivit inställt?

Denna webbsida använder cookies
För att anpassa och förbättra din erfarenhet av vår webbplats, service och annonser använder vi cookies. Cookies lagras under en period på upp till 12 månader efter ditt besök och kan raderas i din webbläsare.
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används för att identifiera dig som en unik användare när du anger data på webbplatsen. De kan inte avmarkeras och lagras i högst 1 timme. Dessa cookies kommer från: flygforsening.se.
Prestations - och funktionalitetscookies
För att komma ihåg användarinställningar, spåra och förbättra prestanda av element på webbplatsen och för att skydda dina data mot obehörig åtkomst använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, google.com, bing.com, .facebook.com, .trustpilot.com.
Statistikcookies
För att mäta antalet användare, interaktioner, besökets längd på webbplatsen etc. använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, .google.com.
Marknadsföringscookies
För att tillhandahålla relevant annonsering använder vi cookies för att samordna våra annonser mellan enheter, webbplatser och webbläsare. Dessa cookies kommer från: .google.com, .googleadservices.com, .doubleclick.net, .bing.com, .bat.bing.com, .facebook.com.