img

Jens Henrik valde utbetalningsgaranti och fick sin kompensation kort därefter

13 februari 2020

 

I Maj 2019 reste Jens Henrik Aavang och två reskamrater från Köpenhamn till Köln i Tyskland. Resan blev dock något längre än förväntat, då flyget utan förvarning  togs ur drift på grund av tekniska problem. De tre resenärerna var därför tvungna att vänta i åtta timmar på ett ersättningsflyg!

Jens Henrik tvekade inte om sin rätt till kompensation och vände sig därför till Flygförsening.se för att få hjälp. Dessvärre såg flygbolaget annorlunda på saken och ville inte betala ut den ersättning han var berättigad för förseningen. Ärendet behövde därför tas till domstol!

Under 2019 lanserade vi Utbetalningsgaranti vid domstolsärenden. Det innebär att Jens Henrik blev erbjuden att få sin förväntade kompensation utbetald, så snart vi beslutat att ta ärendet till domstol. Jens Henrik tackade ja till detta erbjudande och fick sina pengar utbetalda efter två dagar.

 

"Det gick snabbt och enkelt att tacka ja till Utbetalningsgarantin", säger Jens Henrik Aavang, och fortsätter: "Och även om avgiften är något högre, tycker jag det är rimligt när Flygförsening.se tar på sig risken i ett domstolsärende. Dessutom var kompensationsbeloppet per person inte så högt, så vi förlorade inte mycket på att acceptera en avgift på 35 % istället för 31,25 %. Jag rekommenderar verkligen andra att ta erbjudandet Utbetalningsgaranti."

 

Vår avgift vid utbetalningsgaranti är, precis som Jens Henrik nämner, 35 %. Han fick således 65 % av sin kompensation utbetald, men slapp samtidigt den långa väntetiden på domstolens beslut.

Om ditt ärende skulle sluta i ett domstolsärende, kan du också välja Utbetalningsgaranti och därmed slippa 6-8 månaders väntetid. Du kan läsa mer om Utbetalningsgaranti vid domstolsärende här.

 

Andra nyheter

5 tips för klimatvänligare resor

Gräshoppssvärm tvingar flyg till nödlandning

Är du på rätt väg?

Corona-virus: Har ditt flyg blivit inställt?