Guide: Hur flygbolagen hanterar coronakrisen

2 april 2020

 

Situationen kring det nya coronaviruset utvecklas snabbt och många flygbolag drabbas hårt av bristen på resenärer och efterfrågan. Som ett resultat måste flygbolagen ställa in många av sina avgångar och vilka flygningar som berörs uppdateras ständigt. Här hittar du den senaste informationen om flygbolagens hantering av coronakrisen, vart de fortfarande flyger och vilka rutter som tillfälligt är inställda, samt råd om hur du får dina flygbiljetter återbetalda om ditt flyg påverkas.​

 

American Airlines

Det amerikanska flygbolaget har meddelat att det kommer att minska antalet internationella flygningar med 75 procent från den 16 mars till den 6 maj. American Airlines har tillfälligt ställt in alla rutter till Asien, med undantag för tre flygningar från Dallas Worth International Airport (DFW) till Tokyo (NRT) i veckan.

Som ett resultat av coronaviruset har flygbolaget tagit bort ändringsavgiften på flygningar fram till 30 april för kunder som har köpt en biljett före 1 mars. Erbjudandet är giltigt på alla resor, och kunderna har fram till den 31 december 2020 på sig att omboka resan. Läs mer på American Airlines hemsida här.

 

British Airways

British Airways har meddelat att de kommer att ställa in alla flygningar från London City Airport från 23 mars till 4 april till att börja med. Kunder som har bokat ett flyg som avgår från London City Airport under denna period kommer att flyttas till London Heathrow eller London Gatwick. Dessutom har flygbolaget ställt in flyg till Kina, samt ställt in flyg mellan London och New York JFK från 24 mars till 1 september.

Om du vill boka om ditt flyg har British Airways tagit bort ändringsavgiften för alla flygningar med avresedatum från 3 mars till 31 maj. Du kan också välja att få ett presentkort istället om du har en bokning med avresa före 31 maj. Läs mer om British Airway's policy här.

 

EasyJet

På grund av den minskande efterfrågan har EasyJet, liksom många andra flygbolag, ställt in många avgångar, främst till och från Italien. Från och med den 23 mars har flygbolaget tagit bort ändringsavgiften för alla reseändringar som görs online. EasyJet meddelar att kunderna kan välja att bokas om till en ny avgång eller att få flygbiljetten återbetald om flygningen ställs in. Läs mer på EasyJets webbplats här.

 

Emirates

Ett av världens största flygbolag, Emirates, har meddelat att de kommer att ställa in alla sina flygningar från och med den 25 mars. Detta beror på att myndigheterna har meddelat att de kommer att avlysa alla inkommande och utgående flyg, inklusive mellanlandningar, i Förenade Arabemiraten under de kommande två veckorna. Flygbolaget erbjuder alla berörda passagerare ombokning till en ny avgång eller att få tillbaka pengarna i form av presentkort eller kontantbetalning. Läs mer på Emirates hjemmeside här.

 

Finnair

Finnair upplyser i ett pressmeddelande att de från den 1 april skär ner på 90 procent av deras flygningar. Flygbolaget har redan ställt in mellan 1500–2000 avgångar under de senaste två veckorna och nedskärningarna kommer fortsätta tills situationen kring coronaviruset och dess konsekvenser är förbättrad. Från den 1 april kommer Finnair endast flyga cirka 20 rutter.

 

Finnair har tagit bort ombokningsavgiften på deras biljetter, det betyder att du gratis kan boka om din biljett till ett nytt datum med avresa fram till den 20 november 2020. Det gäller alla existerande bokningar samt nya bokningar som är köpta och beställda innan den 30 april 2020. Flygbolaget kontaktar alla kunder direkt via SMS om flyg blir inställda. Du kan läsa mer på Finnair's hemsida.

 

JetBlue

JetBlue minskar antalet flygningar med 40 procent i april och maj och meddelar samtidigt att de också förväntar sig en stor minskning av flygningar i juni och juli.

Flygbolaget har ändrat sina avboknings- och ombokningsvillkor och tagit bort avboknings- och ändringsavgiften för alla flyg som köpts före 6 mars och för nya bokningar som gjorts under perioden 6 mars till 31 mars, så så länge flygningen avgår före 6 september 2020. Läs mer om JetBlue's regler för ändringar och avbokningar här.

 

KLM

Från slutet av mars har KLM bland annat ställt in följande destinationer i två månader: Washington, San Fransico, Houston, Las Vegas, Miami, Minneapolis, Montreal, Vancouver, Kapstaden, Mumbai, Kilimanjaro/ Dar es Salaam och Rio de Janeiro.

KLM,  precis som många andra flygbolag, låter dig ändra de flygbiljetter du har bokat med flygbolaget utan att betala en avgift. KLM uppger att de nya reglerna gäller alla resenärer som har köpt biljetter med företaget före den 31 mars, så länge avresan är före den 31 maj. Om du väljer att byta biljett till ett datum som är dyrare än din ursprungliga resa, måste du betala skillnaden. Om du vill avboka din resa erbjuder KLM att återbetala biljettpriset i form av ett presentkort. Kom ihåg att du har rätt till full återbetalning av din flygbiljett om flygbolaget ställer in din resa. Läs mer om KLMs beslut här.

 

Lufthansa

Lufthansa är ett av de flygbolag som planerar en mer omfattande minskning av flygningar. Flygbolaget har uttalat att det kommer att minska antalet flygningar med upp till 50% de kommande veckorna. Detta gäller alla flygbolag i deras nätverk, vilket inkluderar Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines och Air Dolomiti. Det är ännu inte klart vilka rutter som tillfälligt kommer att stängas.

Dessutom har Lufthansa meddelat att alla ändringsavgifter har tagits bort för nya flygningar som köpts före den 31 mars. Det kommer således att vara möjligt att boka om resan kostnadsfritt för alla avgångar innan den 31 december 2020. För befintliga bokningar som köpts och betalats före 5 mars med avresa före den 30 april gäller samma regler. Läs mer på Lufthansas webbplats här.

 

Norwegian

Norwegian har redan ställt in mer än 4500 flygningar, och företaget har nu meddelat att det kommer att ställa in 85 procent av alla flygningar under den kommande tiden. Samtidigt skickas 90 procent av alla anställda tillfälligt hem. Från och med den 21 mars 2020 flyger Norwegian med en mycket reducerad ruttplan, som främst är norska inrikesrutter och mellan det nordiska huvudkontoret. Alla interkontinentala avgångar kommer att ställas in. Den nya ruttplanen kommer initialt att gälla fram till 17 april.

Norwegian, som många andra flygbolag, erbjuder extraordinära erbjudanden till alla resenärer och de kan boka om sin resa till ett senare datum utan att behöva betala en avgift. Företaget uppger också att kunder som vill avboka sin resa själva kommer att erbjudas en återbetalning i form av CashPoints. Om Norwegian ställer in din avgång kommer du, som alltid, att kräva tillbaka hela beloppet. Läs mer på Norwegians hemsida här.

 

Ryanair

Ryanair meddelade den 25 mars att de groundar 90 procent av sina flyg under de kommande veckorna. Passagerare vars flyg ställts in får ett meddelande från Ryanair antingen av e-post eller SMS, och de har möjlighet att få tillbaka pengarna, boka om resan till ett senare tillfälle eller omdirigeras till en ny rutt. Du kan se en fullständig lista över de rutter som påverkas på Ryanairs hemsida.

 

SAS

SAS har ställt in de flesta av sina rutter, med undantag för inrikesflyg, liksom flygningar till de skandinaviska huvudkontoren, som dock har varit begränsat. SAS har fortfarande ett begränsat antal flygningar från Köpenhamn till Tokyo.

SAS erbjuder att du kan omboka din biljett kostnadsfritt om du köpte den före 12 mars 2020, om den ursprungliga avgången planerades senast den 30 april 2020. Det nya resedatumet måste vara före 28 februari 2021 Det kan bara bokas om till samma destination som du ursprungligen bokade för, och om du bokar för ett dyrare avresedatum måste du betala skillnaden själv.

Om du vill avboka din resa själv erbjuder SAS en kupong för samma belopp som din flygbiljett. Du kan bara få tillbaka pengarna om SAS avbokar din resa. Läs mer om SAS policy för ombokning ock avbokning här.

 

United Airlines

Det Amerikanska flygbolaget United Airlines har uppgett att 90 procent av deras internationella flygningar och 42 procent av deras flygningar i USA och Kanada tillfälligt upphör. Alla passagerare som har bokat ett flyg med avresa före 30 april kan byta biljett gratis för en senare avgång. För nya bokningar som bokas mellan 3 mars och 31 mars kan kunder ändra datum och tid gratis i upp till ett år från det att biljetten köpts och utfärdats. Läs mer om United Airlines avbokningar, här.

 

Qatar Airlines

Qatar Airlines fortsätter att driva sina internationella rutter, och passagerare kan fortfarande flyga med bolaget så länge man har rätt att komma in i landet vars slutdestination man ska till.

Qatar Airlines är de flygbolag som har en mer flexibel avbokningsregler. De erbjuder alla resenärer möjligheten att boka om sin resa eller byta ut sin biljett mot ett presentkort som gäller i ett år. Detta gäller alla rutter och både befintliga och nya bokningar, så länge avresan är före den 30 september 2020. Om du vill ändra din bokning måste detta göras minst tre dagar före det schemalagda avgångsdatumet. Läs mer om Qatars policy här.

 

När kommer flygbolagen flyga som vanligt igen?

Medan stora delar av alla flygrutter är inställda, är den stora frågan för både flygbolag och passagerare när vi kan börja se rutter öppna upp igen. Det korta svaret på denna fråga är att tyvärr att ingen vet.

Regeringen arbetar för närvarande för att begränsa spridningen av COVID-19, och det är antagligen inte förrän vi ser en stor minskning i smittkurvan som Sverige kommer lätta på resebegränsningarna. Under tiden uppmanar vi dig att ta hand om dig själv och andra genom att alltid följa UD’s reseanvisningar innan du reser.

 

Vi hjälper dig att få tillbaka dina pengar

Om ditt flyg har blivit inställt hjälper vi dig gärna med att kräva återbetalning för din flygbiljett, såväl som andra eventuella extrautgifter som du kan ha fått till följd av avbokningen. Anmäl ditt ärende genom vårt online-formulär så kommer vi bedöma om vi kan hjälpa dig att få ersättning.

 

 

​Läs mer

Coronavirus: Dina rättigheter vid inställt flyg

Inställt flyg på grund av coronavirus?

Denna webbsida använder cookies
För att anpassa och förbättra din erfarenhet av vår webbplats, service och annonser använder vi cookies. Cookies lagras under en period på upp till 12 månader efter ditt besök och kan raderas i din webbläsare.
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används för att identifiera dig som en unik användare när du anger data på webbplatsen. De kan inte avmarkeras och lagras i högst 1 timme. Dessa cookies kommer från: flygforsening.se.
Prestations - och funktionalitetscookies
För att komma ihåg användarinställningar, spåra och förbättra prestanda av element på webbplatsen och för att skydda dina data mot obehörig åtkomst använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, google.com, bing.com, .facebook.com, .trustpilot.com.
Statistikcookies
För att mäta antalet användare, interaktioner, besökets längd på webbplatsen etc. använder vi cookies. Dessa cookies kommer från: .flygforsening.se, .google.com.
Marknadsföringscookies
För att tillhandahålla relevant annonsering använder vi cookies för att samordna våra annonser mellan enheter, webbplatser och webbläsare. Dessa cookies kommer från: .google.com, .googleadservices.com, .doubleclick.net, .bing.com, .bat.bing.com, .facebook.com.